معرفی رشته ی مدیریت امور فرهنگی - امور همایش ها و جشنواره ها
مشاوره دهنده تخصصی معرفی رشته های علمی کاربردی
برای تماس با مشاورین ما از تلفن ثابت با شماره 9099071611 تماس حاصل فرمایید
معرفی رشته ی مدیریت امور فرهنگی - امور همایش ها و جشنواره ها
مقدمه
فرهنگ بر نهاد ، سیرت و شخصیت ملتها تاثیر می گذارد و چنانچه فرهنگی واسطه میان تفکر و تمدن گردد به تمدن نشاط ، قوت و نظم می بخشد چراکه حضور تفکر قدرت را در پی خود می آورد .
باروری فرهنگی جامعه مستلزم تبادل و ارتباط و گوناگونی فرهنگها ، تبادل و تضارب اندیشه ها ، مشارکت در فعالیت های فرهنگی و خلاقیت فرهنگی و رشد و توسعه دانش است. به منظور دستیابی به این اهداف برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی باید در زمینه فرهنگی (موزه ها ، باستانشناسی ، صنایع دستی .... ) غنای هنری (موسیقی ، شعر ، نقاشی و.... ) تنوع رسانه ای (کتاب ، رادیو ،TV مطبوعات و ....) گسترش نهادهای آموزشی رسمی و غیر رسمی و.... باتوجه به شرایط جامعه کنونی و نیازهای مردم به صورت جذاب و متنوع انجام پذیرد .
تعریف و هدف
دوره کارشناسی حرفه ای مدیریت امور فرهنگی با گرایش امور همایش ها و جشنواره ها در قالب آموزش های علمی –کاربردی به برنامه ریزی آموزشی اطلاق می گردد که دانشجویان با کسب مجموعه ای از دانش و مهارت و کاربرد آن در حوزه های فرهنگی بتوانند وظایف خود در مشاغل قابل احراز را به نحو شایسته ای انجام دهند .
اهمیت و ضرورت
بررسی ها و ارزیابی های انجام شده در محدوده منابع انسانی بخش فرهنگی ، اهمیت آموزش متخصصانی چون مدیران ، برنامه ریزان و کارشناسان نهادهای فرهنگی جهت احراز اینگونه مشاغل را نمایان ساخته است ، لذا اجرای دوره های کارشناسی حرفه ای مدیریت امور فرهنگی - امور همایشها و جشنواره ها به منظور تأمین نیروی انسانی کارآمد و رسیدن به وضعیت امری ضروری است .
امروز در همایشها و نمایشگاه ها افراد در پی یافتن موفقیت های استثنایی یا کسب اطلاعات در مورد مسئله و موضوعاتی خاص هستند که دستیابی به این اهداف در مکان مناسبی همچون همایش ها و نمایشگاه امکان پذیر است . لذا می توان ادعا نمود که این مکانها نقش کانال ارتباطی و رسانه ای به خود گرفته است .
برگزاری همایش بستر راحتی برای ایجاد ارتباط و فرصت خوبی برای تلاقی افکار است طرح مسائل مشترک و دریافت راهکارهای مشترک از اهداف برگزاری همایش هاست. نمایشگاه نیز محل تلاقی بازدید کنندگان کالاها و خدمات و نقطه بر خورد و عرضه تقاضا است. در نمایشگاه عرضه کنندگان کالا و اقلام مورد نظر خود را به معرض نمایش می گذارند و یا نوآوری ، خلاقیت و ابتکارات خود را عرضه می دارند . قیمت کالا های خود را بیان می کنند ، ویژگی های اساسی و جنبه های قابل ذکر متاع یا کالای خود را به منصه ظهور می گذارند و بازدیدکنندگان نیز بر اساس ذوق و سلیقه ، تمایلات و امکانات خود از نمایشگاه استقبال می نمایند. بدین ترتیب این دو گروه ، مناسب ترین شرایط را برای انجام داد و ستد و برقراری ارتباط آینده در برابر خود مهیا می بیند. نمایشگاه ، هزینه جستجو برای یافتن کالا یا دسترسی به اطلاعات را کاهش می دهد. در یک نمایشگاه مهمترین عاملی که به پیشرفت می انجامد ، رقابت است . نقش اطلاع رسانی یک نمایشگاه در جوامع امروزین از نهایت اهمیت برخوردار است .
نقش و توانایی ها
- تجزیه و تحلیل رخدادها و ارائه راه حل بهینه
- برنامه ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی
- مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی
- بهبود و مستندسازی فرایندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت ها
- کارآفرینی ، خلق و راه اندازی عرصه های جدید کسب وکار
- برقراری ارتباط موثر در محیط کار
- برنامه ریزی به منظور رعایت الزامات بهداشت ، ایمنی و محیط زیست(HSE)
- برنامه ریزی به منظور رعایت اخلاق حرفه ای
- تصمیم سازی و تصمیم گیری بخردانه
- تفکر نقادانه و اقتضایی
- خلاقیت و نوآوری
قابلیت ها و توانمندی های حرفه ای فارغ التحصیلان
- بتواند سازمان های فرهنگی را مدیریت کند.
- بتواند قوانین ومقررات در حوزه فرهنگ را بداند .
- بتواند مجری مصوبات شورای هماهنگی تبلیغات دولت باشد .
- بتواند عملکرد دولت را معرفی کند .
- بتواند با توجه به سیاست گذاری دولت در راستای توسعه فرهنگی فعالیت کند .
- بتواند از فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی در توسعه فرهنگ استفاده نماید .
- بتواند پیشنهاد طرح های فرهنگی جهت همکاری مردم و دولت بدهد .
- بتواند آثار رسانه ای را نقد و تحلیل نماید .
- بتواند تبلیغات کالاهای فرهنگی کند .
- بتواند امکان عرضه دستاوردهای هنری هنرمندان را فراهم سازد .
- بتواند تأثیر متقابل هنر و فرهنگ را بشناسد .
- بتواند آداب و تشریفات برگزاری مراسم را به کار برد .
- بتواند نمایشگاه ، همایش و جشنوار ها را اجرا نماید .
- بتواند نمایشگاه ، همایش و جشنواره را مدیریت نماید .
مشاغل قابل احراز
- مدیر فرهنگی
- کارشناسی توسعه امور فرهنگی
- مدیر پژوهش های فرهنگی
- کارشناس بازاریاب فرهنگی
- کارشناس برنامه ریزی فرهنگی
- کارشناس امور همایش ها و جشنواره ها
پرتال رسمی مشاوره دانشگاه علمی کاربردی